Kreativitás és fiatalos lendület Nyomtatás

A 9. Kecskeméti Animációs Filmfesztivál magyar versenyprogramjában három kategóriában 57 filmet láthatunk. A filmeket a Palotai János esztéta, Varsányi Ferenc filmrendező és Böszörményi Gábor kritikus alkotta előzsűri válogatta. Nem volt könnyű dolguk, ahogy általában sosincs könnyű dolga azoknak az ítészeknek, akik rostálni kénytelenek mások munkáit. Az előzsűri tagjaitól azt kérdeztük, milyennek látják a versenybe került filmeket?

Böszörményi Gábor: 96 száz filmet láttunk és az összkép az, hogy nagyon változatos volt a mezőny. Az abszolút amatőr zsengétől kezdve a legmagasabb professzionalizmussal megalkotott filmig minden volt az idei nevezések között. A szempont, ami alapján választottunk, kizárólag a minőség volt, így végül néhány filmet ki kellett szelektálnunk. Ugyanakkor úgy gondoltuk, hogy az információs programban mégiscsak meg kellene mutatni ezeket a filmeket is, hiszen így láthatja az animációs szakma, hogy ki, mit alkotott az elmúlt két év alatt. A tv-sorozatoknál sokkal egyszerűbb dolgunk volt, mint a rövidfilmeknél, mert egységesebb volt a mezőny.  Könnyű szívvel tudtunk egy erős programot összeállítani ezekből a filmekből.  Az én külön kedvencem a szignál-, főcím-, reklám versenyprogram, mert évről-évre azt látom, hogy az alkalmazott animáció egyre profibb, egyre humorosabb, egyre kreatívabb. Érzésem szerint értékes versenyprogram állt össze.
Palotai János: Szerintem a filmek 90 százaléka abszolút profi munka és körülbelül 10 százalék az, amit jóindulattal is csak szárnypróbálgatásnak neveznék. Ami tendencia, az a számítógépes animáció térnyerése, a filmek döntő többsége ma már számítógéppel készül. Én emiatt nem vagyok borúlátó, nem hiszem, hogy például csak a kézzel festett filmnek van művészi értéke. Ugyanakkor azt is látni kell, hogy pusztán a számítógép ismerete még nem tesz alkotóvá, filmkészítővé valakit. Egy film létrejöttéhez ismerni kell a filmes formanyelvet, kell hozzá dramaturgiai érzék, tudni kell bánni a képpel.  Ha ez mind megvan, akkor viszont miért ne újítanánk? Az egyetemes filmtörténetben az animáció mindig is a kísérletezés kitüntetett terepe volt. Ha nem adnánk teret a kísérletezésnek, nem tudnánk új, ma érvényes igazságokat megfogalmazni.  Vannak olyan tartalmak, látomások, képek, víziók, érzések, amelyeket csak az animáció nyelvén lehet hitelesen és elegendő művészi erővel kifejezni. A mostani mezőnyben is vannak ilyen filmek, az újítás és a kísérletező kedv a 2009-es versenyt is jellemzi.
Varsányi Ferenc: A fiatalok erőteljes jelenléte ezen a fesztiválon, ebben a mezőnyben szembetűnő és ennek örülök. Régóta tanítok, és sokat vagyok fiatalok között, és úgy tapasztalom, hogy a fiatalok termékenyítően hatnak a műfajra és az idősebb alkotókra is. A számítógépes animáció térhódítása nem felhígítja, hanem színesíti ezt a művészetet. Szerintem szükség van ebben a műfajban is a megújulásra és a fiatalok sokszor meghökkentő, de mindenképpen friss és lendületes képi megoldásai, illetve filmjeik időnként erőteljesen provokáló, kicsit fricskázó hangvétele, stílusa, kifejezetten jó tesz az animációs művészetnek. Én pozitívumként értékelem, hogy a versenybe került filmek alkotóinak többsége fiatal, ezzel együtt nem mondanám, hogy a középgeneráció, illetve az idősebbek ne tudnának megújulni. Láttunk erre is szép példákat.
 
KECSKEMÉTI ANIMÁCIÓS FILMFESZTIVÁL
6000 Kecskemét, Liszt Ferenc u. 21.
Tel: 76/ 481-788, Fax: 481-787
E-mail: kfilm@kecskemetfilm.hu
Web: www.kaff.hu